publikováno s laskavým souhlasem autora (http://mujweb.atlas.cz/www/honza_aro) tímto děkujeme

ARO 240

Vyrabeno 1970 - stale
Karoserie: 240 tridverova otevrena/plachta 8mist (laminatova strecha CS vyroby)
           241 petidverova otevrena/plachta 5mist
           242 pickup 2mista
           243 tridverova uzavrena 8mist
           244 petidverova uzavrana 5mist
           320 male nakladni auto
Podvozek: prihradovy ram, zadni naprava pevna, zavesena na listovych perech,
          vpredu nezavisle zavesena kola, vinute pruziny.
Pohon: staly pohon zadni napravy a pripinatelny predni nahon, predni kola mohou
        byt doplnena odpojovaci (pro delsi cesty mimo teren)
Kola: 6.5x16
Motor: L25 vodou chlazeny radovy zazehovy ctyrvalec, obsah 2495,
       vykon 83PS pri 4200ot/min.
Prevodovka: ctyrrychlostni synchronizovana a redukce

Jizdni parametry:
Maximalni rychlost: cca 120km/h
Spotreba: 15 l/100km pri rychlosti 90km/h (noveji uvadi 12l/100km)
Stoupavost: 35st
Naklon bocni: 30st
Brodivost: 0.6m

Zakladni servisni udaje

Motor

Zapalovani

Poradi zapalovani 1-2-4-3
Rozdelovac se otaci proti smeru hodinovych rucicek.
Predstih :
- Vule kontaktu prerusovace 0.45mm
- 5st zakladni nastaveni
- 16-18st pri 1600 ot/min.

Predstih nastavujeme podle rysek na remenici, nektere motory nemaji zadne rysky, jine maji oznaceny jen zakladni predstih (5st) a nekdy je i ryska pro 16st. Pokud rysky chybi tak je nakreslime kridou za pomoci uhlomeru. Predstih je vztazen k prvnimu valci, 0st. je horni uvrat, pozname snadno otvorem svicky. Zakladni nastaveni na 5st provadime na stojicim motoru, predstih pri vyssich otackach kontrolujeme stroboskopem a otackomerem. U vetsiny starych vozu je treba opravit odstredivou regulaci predstihu, je ulozena pod destickou s kontakty, byva volna a pri otackach je predstih prilis velky.Snadno zkontrolujeme, kdyz pohybujeme rukou palcem rozdelovace tak musi pruzit, nesmi zustavat pootoceny.

Pro uplne nejzakladnejsi nastaveni (napr. kdyz poprve davate nejake auto dohromady):

Pist prvniho valce nastavte do horni uvrate, konec komprese, zacatek vybuchu (kompresi pozname snadno, prilozime prst na otvor svicky a tocime klikou).
Palec rozdelovace musi smerovat nekam vlevo nahoru, stojime li celem k rozdelovaci. Pokud smeruje vpravo dolu, tak je treba vysunout rozdelovac o hridel otocit o 180st.
Na vicku rozdelovace ma byt kabel prvniho valce vlevo nahore.
Pokud je vyse uvedene splneno, muzeme skusit motor natocit. Pokud motor pri startovani "zadrhava" tak je predstih prilis velky.

Mezera mezi kontakty svicky (PAL N17) ma byt 0.7mm.

Karburator

U puvodniho soucastne otviraneho karburatoru W-250 serizujeme bohatost pro kazdou stranu karburatoru zvlast, a nastavujeme volnobezne otacky. Pokud nemame pristroj na mereni CO (emise) postupujeme takto: Oba sroubky bohatosti lehce utahneme, potom povolime o dve otocky. Nastartujeme motor, a pockame az se ohreje. Sroubkem volnobeznych otacek trocu pridame otacky. Sroubky bohatosti se snazime najit optimalni bohatost, nejvyssi otacky. Postupne volnobeznym sroubkem ubirame otacky a serizovani opakujeme ( utahovanim bohatost klesa a povolovanim stoupa).
Volnobezne otacky by mely byt asi 800ot/min.
Pred serizovanim muzeme vysroubovat regulacni sroubky bohatosti a zkontrolovat, zda nemaji ulomene spicky.
Jeli ve vozidle osazen original rumunsky postupne otvirany karburator DCD1, tak na nej radeji nesahame, obsahuje prilis regulacnich prvku a vetsinou si s nim neporadi ani zkuseny automechanik.

Obecne

- Pokud motor strili do karburatoru, je smes prilis bohata.
- Pokud, obzvlast pri brzdeni motorem, strili do vyfuku, je smes chuda.
- Strili li motor do vyfuku i do karburatoru, muze za to vetsinou rozbity rozdelovac.
- Vetsina vozu Aro i kdyz je vse v poradku obcas streli do vyfuku.

Ventily

- vule sacich ventilu ma byt 0.45mm
- vule vyfukovych ventilu me byt 0.45mm

Klinovy remen

- rozmer klinoveho remene je 13x1125

Olejovy filtr

- u starsich vozu pouzivana vlozka filtru oleje WO 10-46, toho casu nevim kde by se dala sehnat nova.(vyrabeli ji v Polsku)

Rizeni

- snekova prevodka, vuli kontrolujeme jsouli kola rovne, pokud presahne vule unosnou mez muzeme tuto zmensit opatrnym dotazenim prevodky rizeni ( po sejmuti velke kryci matice).
- sbihavost kol predni napravy je 1.5-3mm, serizujeme symetricky na obou stranach.
- max. vytoceni kol je 30st.

Tlaky v pneumatikach

- predni kola 2
- zadni kola:
ARO 241,244..........2.75
ARO 240,243..........3
ARO 242...............3.25
ARO 320...............4.25

Razeni 4x4

Pokud je vuz vybaven odpojovaci prednich poloos, zapiname je v dostatecnem predstihu pred jizdou terenem. Otocime odpojovace do polohy 4x4 a ujedeme nekolik metru jen s zadnim pohonem nez muzeme zaradit 4x4. Pokud jedeme ihned s 4x4 tak vetsinou presmikneme vnitrek odpojovacu. Jestlize zapadneme s autem ktere ma odpojovace vypnute a podrebujeme nutne pohon vsech kol, tak musime otacet polosama, nebo vyheverovat jedno pradni kolo a po zapnuti odpojovacu kolem rucne tocit, dokud odpojovac poradne nezapadnou.
Odpojovace setri predni napravu a snizuji spotrebu a hluk. Neni treba je vypinat na jizdu po silnici (napr. na horach casto odpojovace zapnou na podzim a vypnou na jare ). Pred jizdou je lepe skontrolovat odpojovace, obcas nejaky zvedavec nebo deti nima toci a pokud by zustaly v mezipoloze tak by se rozbily.
Pohon vsech kol 4x4 radime na blativych polnich cestach, na snehu a naledi, v terenu. Na suche silnici s 4x4 musime jet opatrne pomalu. Vlivem i velmi maleho rozdilu v velikosti pneumatik dochazi k pnuti v pohonu, vuz se natahuje. Dusledek tohoto pnuti je nemoznost vyradit 4x4, pripadne praskla poloosa. S stejnymi pneumatikami je maximum tak 40km/h, pri rozdilnem ojeti nebo velikosti pneumatik radeji vyrazujeme 4x4 jeste v terenu.
( Setkal jsem se s tim ze nekdo pouzil 4x4 na tahani auta, asi po hodine jizdy rychlosti kolem 100km/h odesla pridavna prevodovka.)
Redukci 4x4R radime v tezkem terenu, musime pocitat s velkym tocivym momentem a poustet spojku opatrne, jinak snadno praskne neco v napravach. Pri pouziti redukce s odpojenymi odpojovaci predni napravy snadno praskne v dusledku velkeho zatizeni zadni poloosa.
Vyse uvedene je platne nejen pro ARO 240, a ARO 10, ale i pro jine vozy s pripinatelnym prednim pohonem a manuelnimi odpojovaci.